Látogatók

július 26, 2005

Néhány alapvető felhasználói attitűd

A keresőre optimalázáláshoz, de kiváltképp a jól működő weboldalak megírásához nem árt tisztában lenni néhány alapvető jelenséggel, felhasználói hozzáállással. Persze rengeteg további tényező jöhet számításba, az alábbiakon túl is.

Az emberek sietnek

Vannak, akik azért sietnek, mert időre kell fizetni az internetért (vagy régebben kellett, és beléjük ivódott, hogy sietni kell), de leginkább csak azért, mert nem annyira kényelmes dolog monitoron olvasni, mint egy könyvet lapozni. Sokan pedig azért sietnek, mert nem céljuk elolvasni töviről-hegyire egy-egy oldalt, csupán egy ott található speciális információra kíváncsiak. Például a Céltudatosan kereső felhasználók egy adott válasz után kutatva számos weboldalat futnak át, akár úgy is, hogy nem is szemmel olvassák végig a lapokat, hanem az oldal tartalmában keresés funkció segítségével „olvasnak”.

Az emberek az oldalak töltődésére sem szeretnek várni, úgyhogy egy bizonyos idő után egyre kevesebb a valószínűsége annak, hogy kivárják az újabb lap betöltődését, és továbbolvassák az oldalt.

A sietség felületességet is jelent, ezért a nem kellően tagolt, ömlesztett, átláthatatlan tartalommal nehezebben bírkóznak meg a felhasználók, vagy egyáltalán el sem kezdenek vele birkózni, hanem egy idő után ugranak, ami akár azt is eredményezheti, hogy nem találják meg a keresett információt, dacára annak, hogy az ott van.

Az emberek hisznek a nyomtatott szóban

Régen ugye a nyomtatott betűnek általában volt tekintélye: mindenki minden hülyeséget azért nem nyomtathatott ki, ezért az emberek megszokták, hogy amit a könyvekben, nyomtatott formában olvasnak, az megbízható információ (voltak pártállami kivételek persze). Sokan ezt kivetítik a webre is, talán azért, mert nem ismerik a technikát, így nem tudják, mennyire nem kerül semmibe sem hülyeségeket írkálni az internetre, de lehet, hogy egyszerűen ez egy olyasfajta egyszerűsítés, amit az ember számtalanszor megtesz az életben, mert mindig mindent nem lehet megkérdőjelezni.

Vannak olyan információforrások, melyekben még az átlagnál is jobban bíznak az emberek. Ilyenek többek között a Szabadszavas keresők: mivel számtalanszor adnak frappáns válaszokat bonyolultnak tűnő kérdéseinkre, hajlamosak vagyunk vakon bízni értékítéletükben (tehát Rangsorolásukban).

JJózsef szerint: Sok olvasó gondolja azt, hogyha a kereső a „matáv tudakozó plusz” kifejezésre az én egyik lapomat hozza ki elsőnek, akkor ez azt jelenti, hogy ez egy olyan lap, ahová csak be kell írni a kérdést, és megkapja rá a telefonszámot, még ha maximálisan nem is úgy néz ki, illetve le is van írva, hogy ez nem tudakozó. Másik, ennél jóval viccesebb történet az volt, amikor minden bizonnyal az építészmérnök kulcsszó alapján rámtalált egy újságíró, és teljesen meg volt győződve róla, hogy mekkora szakember vagyok, és ekként kérte a véleményemet egy sor kérdésben. Válaszaim aztán meg is jelentek, úgyhogy egy fél ország olvashatta nyomtatásban is a némileg félreértelmezett okosságaimat.

A felhasználók sokféle háttérrel rendelkeznek

Látogatóink internetes tapasztalata, médiaismerete rendkívül széles skálán szóródhat: lehet, hogy felhasználónk évek óta olvas weboldalakat, ezért nagy valószínűséggel élni tud az oldal által nyújtott újszerű, vagy nem konvencionális módon elérhető funkciókkal. Az is előfordulhat azonban, hogy látogatónk csak tegnap óta internetezik, ezért csak azokat a funkciókat használja biztonsággal, melyekhez hasonlóakat már az eddig meglátogatott oldalakon látott. Ekkor nyer különös fontosságot az oldal egyértelműsége -akár a szájbarágósság határát súrolva is- illetve a konvenciókhoz való ragaszkoás -akár az eredetiség kárára is.

Az olvasók nagy része nem ért a webszerkesztéshez

A fentiekből következik, hogy a weboldalak működését ismerő szerkesztők által felépített, a szerintük logikus felépítésű, elsősorban tehát az oldalak létrehozásának logikáját és nem a téma külső szemlélő általi megközelítését előtérbe helyező rendszer egy „laikus” számára átláthatatlan lehet. Az olvasók döntő hányadában nem is tudatosulnak olyan fogalmak, mint például hogy egy webhely több weblapból, netán aldomainból állhat, és egy aldomain esetleg teljesen más profillal rendelkezik, mint egy másik; dacára, hogy ugyanazon a domainon található.

Az emberek a megszokott dolgokat tudják kezelni

Mind működésében, mind megjelenésében ki lehet találni olyan egyedi dolgokat, melyek szakítanak a weben kialakult konvenciókkal, de ezzel elég nagy akadály gördíthetünk a felhasználóink elé: a látogatók nagy része nem fog tudni rájönni, hogy hogyan is működik az oldal.

A kialakult konvenciók szerint megvan a helye a navigációs elemeknek, a dekoratív jellegű fejléceknek, illetve a reklámoknak, bannereknek is. Ha például fel középre színes képeket rakunk, melyek fontos navigációs szerepet töltenek be, akkor azt sok felhasználó ignorálni fogja a reklámvakság miatt, mert megszokta, hogy ott vagy reklám van, vagy valami nem fontos fejléc, logó, ilyesmi. Hasonló elem például a többnyelvű dokumentumok esetén a nyelvválasztásra szolgáló gomb: ha nincs mellette kis zászló, illetve nem valamilyen megszokott sarokban helyezkedik el, akkor a tapasztalt felhasználók sem biztos, hogy megtalálják. Összességében minél újszerűbb, minél összetettebb funkcióról van szó, annál fontosabb a már kialakult, vagy kialakulófélben lévő konvenciókat követni.

Az egyes elterjedt weboldalműfajoknak is meghatározó szerepe lehet. Például ezen az oldalon formailag nincsen fórum, pedig mégis van, csak éppen nem olyan formában, ahogy azt az emberek már máshol megszokták volt, ezért teljesen más hozzáállással viszonyulnak hozzá. Érdekes összehasonlítani, hogy két témájában rokon, de formailag eltérő oldalon mennyire más jellegű kommunikáció alakul ki:(pl. lásd http://webni.innen.hu kontra http://forum.sg.hu/listazas.php3?azonosito=keresomarketing&id=1092335244 ) Hasonlóképpen a Wiki szó említésére ha dereng is valami az embereknek, akkor elsősorban a Wikipédia‘ra fognak asszociálni, és azt hiszik, hogy a többi Wiki is valami olyasfajta lexikon, mint a Wikimédia projektje.

A „Látogatók” című bejegyzést 2005. 07. 26. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2008. 04. 22., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások

kattintás

2008. 01. 24. 04:02 · Névtelen hozzászóló →

azt szeretném megkérdezni, hogy egy IP címről egy nap alatt mennyi lehet a maximum kattintás?vagy nincs ilyen kikötés?

kattintás

2008. 01. 24. 04:13 · OldalGazda →

Mire gondolsz pontosan?

kattintás

2008. 01. 24. 04:19 · Névtelen hozzászóló →

arra, hogy egy látógató akár napi 50 is kattinthat az oldalon szereplő hirdetésekre?van-e „kattintási-plafon”, amit a google még nem szankciónál?tehát nem szabálysértés.

kattintás

2008. 01. 24. 04:21 · OldalGazda →

Persze, van. Hogy milyen helyzetben mennyi, arról viszont gyanítom, sosem fogsz pontos és megbízható információkat kapni.

kattintás

2008. 01. 24. 04:33 · Névtelen hozzászóló →

köszönöm a tájékoztatást.

Re: kattintás

2008. 01. 24. 06:46 · Névtelen hozzászóló →

Saját tapasztalatból tudom, hogy sajnos elég magas a kattintási plafon. Egészen rövid időn belül többszöri (és nem 2-3-szori!) kattintásért – ugyanarról az IP-címről, ugyanarra a kulcsszóra – simán leszedték a pénzt az Adwords-számlámról.

Ez mondjuk a Google keresőoldalán történt, ahol minden kattintás 100%-ban nekik termel bevételt. Lehet, hogy a tartalmi hálózatban nem ilyen nagyvonalúak.

Re: kattintás

2008. 01. 24. 07:59 · Névtelen hozzászóló →

hmmm, érdekes.

de mi van akkor, ha vkit mondjuk 10 hirdetés is érdekel és mind a 10re rákattint.akár le is vonhatnak az adsense számláról?

Re: kattintás

2008. 01. 24. 08:15 · Névtelen hozzászóló →

Még ki is vághatnak, ha esetleg annak a valakinek az IP címéről léptek be az AdSense fiókodba.

Ha jól sejtem pár hét múlva itt fogsz sírni, hogy mocskos Google csalónak nevezett és kizárt.

Re: kattintás

2008. 01. 24. 08:44 · Névtelen hozzászóló →

én nem szoktam a hirdetésre kattintani.

reális?

2008. 01. 26. 17:09 · Névtelen hozzászóló →

Sziasztok!Előszöris hagy mondjak köszönetet az Oldalgazda Józsefnek.Sok sok infót kaptam az oldladról melyek hasznosnak bizonyultak!Én nemrég kezdtem bele a tartalomszolgáltatók álltal leggyakrabban preferált adsens hirdetések megjenítésébe.Egy rövidke kérdést szertnék feltenni.Az szerintetek rális hogy majd félezer napi megjelenítés mellett néhány tíz átkattintás után darabonként alig kapok ***** aranytallért?Köszi!Crispy

reális

2008. 01. 26. 17:25 · Névtelen hozzászóló →

reális?

2008. 01. 28. 03:01 · Névtelen hozzászóló →

Teljesen reális, majd lesz olyan is, hogy *****-et kapsz 2 darabra.

reális?

2008. 01. 28. 04:39 · Névtelen hozzászóló →

Most nézem nálam van olyan is hogy 5 kattintásból jött össze a *****