Magyar keresők piaci részesedése

szeptember 17, 2006

Melyik kereső továbbítja a legtöbb látogatót a weboldalakra?

A keresőoldalak részesedését a magyar nyelvű keresőpiacon nem egyszerű pontosan behatárolni. Egyes keresőszolgáltatások auditálják forgalmukat, így például vizsla24.hu, a kurzor.hu forgalmáról pontos adatokat lehet szerezni, a többi fontos kereső esetében azonban nem lehet látogattsági adatokhoz hozzájutni.

Szerencsére a keresőoldalak forgalmát úgy is ki lehet következtetni, hogy megvizsgáljuk, hogy egy átlagos weboldal forgalmának hány százaléka érkezik az egyes keresőoldalak felől: a teljes értékű Látogatottsági statisztika ugyanis megjeleníti az egyes keresők felől érkező forgalom nagyságát, keresők szerint lebontva. Az alábbi eredmények 50 véletlenszerűen kiválasztott weboldal látogatottsági statisztikáinak elemzését tükrözik, 2006. júliusának átlagait alapul véve. A vizsgált oldalak ezidő alatt közel egymillió, pontosabban 909.471 látogatást regisztráltak, a keresők felől érkező látogatók száma pedig 203.378 volt. A keresők által továbbított forgalom 22.36 %-át tette ki a vizsgált oldalak forgalmának.

Keresőoldalak piaci részesedésének becslése

Google 62.71 %
Lap.hu 25.16 %
Vizsla24.hu 7.41 %
Tango.hu 1.43 %
Kurzor.hu 0.74 %
Yahoo! 0.68 %
Lapozz.hu 0.68 %
Altavista 0.40 %
MSN Search 0.38 %
Linkek.hu 0.30 %
Heureka.hu 0.20 %

Keresőoldalak részesedése a magyar keresőpiacon.


A fenti listában többfajta kereső is megtalálható: egyrészt a tisztán Szabadszavas keresők, mint a heureka.hu, az MSN kereső, kurzor.hu, másrészt az elsősorban Szabadszavas keresőkként használt, de kisebb jelentőségű Tematikus katalógusokat is üzemeltető oldalak, mint a Yahoo! kereső, a Google kereső, harmadrészt pedig a gyakorlatilag tisztán Tematikus katalógusok, mint a startlap.hu lap.hu aloldalai.

A Google esetében a Google szabadszavas kereső és a Google képkereső eredményei együtt szerepelnek. Jól mutatja a képkeresés súlyát, hogy a Google felől érkező fordalom 29.31 %-át a képkereső generálta, ez a vizsgált oldalak összes forgalmának 18.4 százalékát jelenti.

Az eredményekből jól látható, hogy a Google uralja a piacot, emellett a lap.hu és a vizsla24.hu oldalairól érkezik számottevő forgalom: a többi kereső egy nagyságrenddel kisebb forgalmat továbbít a vizsgált magyar nyelvű weboldalakra. Figyelembevéve, hogy a lap.hu oldalak nem szabadszavas keresők, a Google dominanciája még erőteljesebb, még akkor is, ha a vizsla24 felől érkező forgalom nagyobb hányadáért a Yahoo! kereső adatbázisát használó vizsla24 szabadszavas keresője felelős, nem pedig az ugyanitt elérhető katalógus.

Kisebb keresőoldalak részesedése

Kisebb keresőoldalak részesedése a magyar keresőpiacon.

A feltörekvő keresők mezőnyét a tango.hu uralja. A mezőny többi tagja közé a magyar piaccal különösebben nem foglalkozó nemzetközi keresők és néhány egyedi fejlesztésű magyar kereső tartozik. A köztük lévő különbségek gyakorlatilag a hibaszázalék határán belül vannak.

Mi változott az elmúlt egy évben?

Idei és tavaly vizsgálatok összehasonlítása.

Mivel az egy évvel ezelőtti vizsgálat más weboldalak és másfajta látogatottsági statisztikák alapján készült (lásd: Keresőoldalak összehasonlítása (2005. augusztus)), ezért nem lehet egy az egyben összehasonlítani a két vizsgálat eredményét. Annyi azonban jól látszik, hogy a kurzor.hu a www.google.hu domainnév elvesztésével, (és ezzel látogatottsága megharmadolódásával) átadta harmadik helyét a vizsla24 keresőoldalnak, ráadásul az azóta indult tango.hu is beelőzte, míg a többi keresőoldal esetében nem történt különösebb változás.

Mennyire pontosak ezek az adatok?

Keresőpiaci arányok az oldal látogatottságától függően

A fenti diagramok vizsgált oldalak közül a 10 legnagyobb és a 10 legkisebb látogatottságú oldal felé érkező forgalmat hasonlítják össze: A diagramok jól mutatják azt a tendenciát, hogy minél kisebb látogatottságú egy weboldal, arányaiban annál nagyobb szerepe lesz a szabadszavas keresőknek a látogatottság növelésében. Jól látszik, hogy a kis forgalmú oldalaknál csökken a lap.hu linkgyűjtemények szerepe, és a vizsla24 felől érkező forgalom is kisebb lesz, vélhetőleg a katalógus által generált forgalom mértékének megfelelően. Ez a jelenség jól magyarázható azzal, hogy egyrészt pont attól lehet kisebb forgalma egy weboldalnak, ha elmarad a weboldal regisztrációja a linkgyűjteményekben, illetve a linkgyűjtemények felől érkező forgalom függ az oldal témájának népszerűségétől. Egy nagyobb forgalmú oldal ugyanis vélhetőleg nagyobb érdeklődésre számot tartó témákkal foglalkozik, tehát a nagyobb látogatottságú aloldalaira jegyzik be az egyes katalógusoknak is.

A két diagram egyértelműen mutatja a Google dominanciáját, a lap.hu oldalak fontosságát, a vizsla24 és a tango.hu kisebb, ám még mindig kimutatható szerepét, továbbá az összes többi keresőoldal által továbbított forgalom elhanyagolható mértékét. Ha mást nem, ezeket a tényeket nagy biztonsággal ki lehet jelenteni, még 50 weboldal látogatottságának elemzése alapján is.

Keresők felől érkező forgalom arányai a különböző weboldalakon.

Mindezt ez a diagram is alátámasztja, melyen minden egyes görbe a vizsgált weboldalra a keresők felől érkező forgalom százalékos arányát mutatja. E jelleggörbék szerint a leggyakoribb eset az, amikor a Google 60-100%-át, a lap.hu oldalak 0-20%-át teszik ki a keresők felől érkező forgalomnak. Emellett sok weboldalnál a lap.hu oldalak kiemelkedő szerepe miatt a Google jóval kisebb arányban továbbít forgalmat. A többi kereső fokozatosan elenyésző szerepének csak egy-egy weboldal látogatottsági arányai mondanak ellent.

Mennyire optimalizáltak a vizsgált oldalak?

Avagy másképpen megközelítve hány olyan oldal volt, ahová egyik vagy másik fontos keresőoldal nem továbbított látogatót? (Tehát nem foglalkoztak a Katalógusokba regisztrálással vagy a webhely keresőláthatósága szempontjából Problémás technológiákkkal.)

A Google minden vizsgált oldalra továbbított látogatókat, tehát mindegyik oldalról szerepelnek weblapok adatbázisában. A webhelyeknek körülbelül a 20%-a volt az, mely felé egyetlen látogató sem érkezett a lap.hu oldalakról, és kb. 10%-10% volt az olyan oldal, mely nem regisztrált a vizsla24 vagy a tango.hu felől érkező látogatókat. Mindez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a vizsgált weboldalak általában megfelelően optimalizálva lettek volna. Jelen webhelyre érkező forgalom 56%-a például a keresők felől származik: ez több mint kétszerese a vizsgált oldalak átlagának, még úgy is, hogy az oldalon inkább a Tudatos webfejlesztés, mintsem a Keresőoptimalizálás jelei érhetőek tetten.

A „Magyar keresők piaci részesedése” című bejegyzést 2006. 09. 17. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2007. 06. 29., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások

AgentVic

2006. 09. 23. 05:33 · Névtelen hozzászóló →

Érdekes lenne megvizsgálni egy keresés életciklusát: véleményem szerint ezek többnyire szabadszavasan kezdődnek A Google-ban, majd úgy jutnak el gyakran egy releváns lap.hu oldalra, és onnan a vizsgált webhelyekre.

AgentVic

Re: AgentVic

2006. 09. 25. 03:27 · Névtelen hozzászóló →

Igen, ez egy érdekes felvetés. Az a baj csak, hogy nehéz lenne vizsgálni.

JJózsef

A Goolge a legnépszerűbb kereső Magyarországon

2006. 12. 03. 16:20 · OldalGazda →

http://www.fn.hu/cikk/00140000/145255/google_magyarorszag_legnepszerubb_keresoje.php

Dennis Woodside – a Google kelet-európai piacokért felelős igazgatója – szerint ” Google Magyarországon a legnépszerűbb kereső, adataink szerint a netezők 36 százaléka használja, míg a Startlapot 27 százalék.”

lap.hu miért kereső?

2007. 06. 28. 18:48 · Névtelen hozzászóló →

Szia, nem értem hogy lap.hu hogy kerülhetett be a keresők közé? Hiszen az egy tematikus linkgyüjtemény, vagy ilyen alapon pl. miért nem került be a hirkereso.hu is? Vagy jó lenne azt feltüntetni hogy a vizsgálat folyamán mit értettél keresőoldalak alatt és miért éppen ezek lettek kiválasztva.

bocsánat hogy kötözködöm csak nem szeretném ha sokan félreértenék és azt szürnék le a kimutatásból hogy lám a google után a lap.hu a legnagyobb kereső magyarországon. Mert nagyon meglepne hogy ekkorra lenne a hazai és nemzetközi keresési megoszlások közt (meg aztán én valahogy a Nielsen//NetRatings kutatásokban jobban hiszek Lsd alább:

Top search engines in May 2007Search engine Searches, 000 Growth, YTY ShareGoogle 4,033,277 44.9% 56.3%Yahoo! 1,540,949 18.6% 21.5%MSN/Windows Live 605,400 0.8% 8.4%AOL 381,961 5.1% 5.3%Ask.com 142,418 -2.8% 2.0%My Web 61,784 N/A 0.9%Comcast 34,908 N/A 0.5%EarthLink 33,461 21.7% 0.5%BellSouth 30,122 N/A 0.4%Dogpile.com 26,295 -10.6% 0.4%Source: Nielsen//NetRatings

Müller Tamás – Inter-x