Universal Search

május 17, 2007

Különböző típusú találatok együttes megjelenítése

A Google május 16-ai sajtótájékoztatóján bejelentett újdonságok közül a legnagyobb horderejű újítás az Universal Search volt: eszerint a Google fokozatosan feladja a „cipőt a cipőboltból” elvét, és a találati listáiban a jövőben egyre többször fogja – egy újfajta algoritmus alapján – keverni a különböző típusú és különböző információforrásból származó találatokat:

  • a szöveges (általános weboldal, blog, könyv), képes, mozgóképes, térképes találatok ugyanabban a listában egymás alatt fognak, hasonló formátumban megjelenni
  • a web egészéről származó információk között a [Google tartalomtároló szolgáltatásai]ból származó találatok ugyanazon a szinten jelennek majd meg.

Információtípusok keverése

A Keresés szempontjából sokszor irreleváns a különböző típusú tartalmak együtt szerepeltetése, nem véletlen, hogy a hasonló szolgáltatásokat nyújtó weboldalak, mint pl. az http://a9.com/ csak mérsékelt sikerrel és ismertséggel működnek. A Google-nek tehát meg kell majd „tanítania” vagy legalábbis hozzászoktatnia a felhasználókat ehhez az új funkcióhoz (ami bizonyos szempontból bonyolítja a rendszer használatát, ez pedig ellentétes a bevezetés indoklásában kifejezett egyszerűsítésre törekvéssel).

A Keresőoptimalizálás komplex világát tovább fogja bonyolítani, hogy a weboldalak látogatottságának növelésében a szövegek mellett fokozatosan egyre fontosabbak lesznek a képek, videók, térinformatikai adatok. Egyre gyakoribb tanács lesz, hogy pl. minél több videót töltsenek fel az optimalizálandó oldalra. Ráadásul pl. a videók feltöltése jelenleg sokkal nagyobb problémát jelent saját szájtra, mint valamilyen videómegosztó oldalra: ezek a technikai korlátok ezért újfajta tendenciákat hozhatnak magukkal.

Információforrások keverése

A kereső felhasználói felületének megváltoztatását nemcsak azzal lehet indokolni, hogy a felhasználóknak ezáltal hatékonyabb keresést nyújt majd az új felület, hanem egyúttal a különböző szolgáltatások felhasználói felületét átrendezve és egyesítve a Google az eddiginél sokkal hangsúlyosabb szerepet ad majd könyvkeresőjének, videómegosztó szájtjának. Ezzel a lépéssel tovább nő a Google webes monopóliuma, mivel csökkenni fog az általa a web Google-n kívüli részére továbbított forgalom, másrészt a Google tartalomtároló szolgáltatásai hatalmas előnybe kerülnek a hasonló konkurens oldalakhoz képest. A felhasználókban pedig erősödni fog a „web = Google” képzet.

Előbb-utóbb ezzel az újfajta módszerrel a konkurens speciális tartalomtároló oldalak (videómegosztó szájtok, stb.) ajánlatai is meg fognak jelenni a találati rangsorokban, ez azonban – hacsak nem változik gyökeresen a Google hozzáállása a kisebb piacokhoz – nagy hátrányt fog jelenteni kisebb regionális tartalommegosztó szájtoknak (pl. magyar videómegosztó oldalak). A helyzet hasonló lessz ahhoz, mint amikor pl. a Google Analytics rendszere nem ismeri fel, hogy a tango.hu felől érkező találatokat nem a közönséges hivatkozások (referral) között, hanem keresők felől érkező forgalom között kell felsorolni, míg a Yahoo! kereső felől érkező forgalmat megfelelően azonosítja. Kevéssé valószínű továbbá, hogy a közeljövőben pl. Magyarország legnagyobb személy-adatbázisa, ki kicsodája, az www.iwiw.hu szolgáltasson találatokat ebbe az egyesített találati rangsorba, noha személyekre, nevekre történő keresés esetén jelenleg az esetek döntő hányadában sokkal hasznosabb eredményeket szolgáltat, mint a www.google.hu.

A Keresőmarketing újfajta „szakágai” jöhetnek létre: az egyes Közösségi linkoldalak működésének ismerete eddig is szerves részét képezte -elsősorban az angol nyelven történő- keresőoptimalizálásnak, de eztán egyre több weboldal és webes szolgáltatás működésével és a marketingben betöltött szerepével kell majd dedikáltan, egyre mélyebbre hatóan foglalkozni.

További olvasnivaló

A kérdéses sajtótájékoztatón bejelentett egyéb újításokról részletesebben itt lehet olvasni:

A „Universal Search” című bejegyzést 2007. 05. 17. napján publikáltam, az azóta már bezárt webni.innen.hu oldalon. Ezt az írást és az innen hivatkozott régi tartalmakat a Webni! Archívum oldalán gyűjtöttem össze. Mivel az utolsó módosítás dátuma: 2009. 02. 26., ezért az itt olvasható információk már részben vagy teljes egészében elavultak lehetnek.

Archivált hozzászólások

Magyar cikkek az új keresőalgóról

2007. 05. 25. 05:52 · OldalGazda →

Is Google Backing Off From Universal Search?

2007. 10. 17. 11:00 · OldalGazda →

http://blogs.mediapost.com/search_insider/?p=637

Érdekes gondolatok az univerzális találati rangsorok sikeréről, sikertelenségéről, és annak lehetséges okairól.

Google (videó)kereső

2009. 02. 26. 05:55 · Névtelen hozzászóló →

Írd be a Google-ba, hogy „yamaha banshee”. Szerintem érdemes akár print screen-nel elmenteni.

Google (videó)kereső

2009. 02. 26. 06:00 · OldalGazda →

tényleg érdekes találati lista…